søndag 27. februar 2011

Dette semesteret tar jeg et emne som heter Kulturminnevernets historie. Og det er faktisk alt annet en tørt! Så fant jeg tilfeldigvis ut av byantikvaren mener bygningen jeg bor i er bevaringsverdig. Og da måtte jeg undersøke litt mer. Bjølsen Studentby er nemlig bygd på gårdsplassen til det som var Oslo Sporveiers bussgarasje/verksted. Av de opprinnelige bygningene på tomten står det igjen en gammel bensinstasjon, busshall og bygget som jeg bor i, et verksted. Det ble bygget i 1927-8 og så da slik ut:
Jeg bor på den andre siden av dette bygget, slik at jeg ser ut mot tre bygårder som ble bygget i 1916. De er bygget i et kvadrat med et stort gårsrom inni der det blant annet vokser høye trær:
Men uansett. Inne i verkstedet på Bjølsen så det slik ut i 1930:
I dag er bygget likt utenfra som det var i 1930. Fremdeles er det hvit murstein utvendig og vinduene med de røde sprossene er de samme, du kan se det her.
Men innenfra er saken en ganske annen:

Så vet du det. (:

(nesten alle bildene er hentet fra det fine nettstedet oslobilder.no)

2 kommentarer:

  1. Hei Bosse!

    Dette ser fint ut! Men jeg strever med at jeg ikke har ordentlige briller. Skal se når jeg får rep.

    Tror det er en veldig fin blogg!

    SvarSlett
  2. Artig!
    Og fiin leilighet:) Gleder meg til å komme på besøk å få sett kåken ordentlig!

    SvarSlett